måndag 8 december 2014

Del 4 på gång allaredan...

 Och nu..
Snart nere vid axlarna..
Nu ska jag byta mönsterrapport.
Och så fick jag ju äntligen till det här me bloggen!!
Inte så lätt i början men snart så..
Kommer nog o lägga in en del av mina tidigare projekt också så småningom.

Räkna ut maskantal..
17,5 /10cm =1,75 x 54 cm = ( 94,5) 96 maskor
delat med 3 = 32 
+ 12 för framkant = 108 maskor

 Blir då:
Framstycken : 14+6 / 14+6 /
Ärmar : 2/ 17 / 2
Bakstycke : 28
 Så här-- ungefär
Vill jag att den ska bli.
Hittade inspiration till mösterstickningen
i Novitas nya sticktidning
modell nr 4.
Men eftersom vi nu ska sticka uppifrån
och ner !! Spännande!
 Provlappar 
Först den  mörkare färgen
stickor nr 4,5
Blev lite sladdrigt, inte nöjd!
Nytt försök i den ljusare färgen 
 och stickor nr 4..
Efter tvätt av båda o mätning o räkning av maskor
så blev det den ljusare.
17,5 maskor på 10 cm

Först..  Välja garn... 
Beslöt mig för Novitas 7 bröder.
Jag vill göra en slitstark
oöm vardagskofta..
Men vilken färg, grå eller ljusgrå,
Vill inte ha för mörkt garn att sticka med nu i vintermörkret!
Annars hade jag nog valt svart eller marinblått.

10 kommentarer:

  1. Vilket snyggt mönster du stickar. Kommer att bli en härlig vardagskofta.

    SvaraRadera
  2. Ser ut att bli en härlig kofta, snyggt mönster.
    Tänkte på samma garn men tyckte att det kliade. Har du något bra tips för att få det mjukare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inget bra tips, kanske att tvätta i hårschampoo, det vet jag att många gör med ull.. Jag tycker inte det är stickigt!

      Radera
  3. Men åh vilken fin tröja du håller på med! Jag gillar både mönster och färg.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin kofta det är, redan nu! Kommer att bli hur fin o skön som helst!

    SvaraRadera
  5. Tack alla, så snälla ni är 😊

    SvaraRadera
  6. Vilket fint mönster, ser fram emot att se fortsättningen!!

    SvaraRadera